Pas på kroppen ovenpå fødslen

At føde et barn er helt fantastisk. Det er livets største ud-af-kroppen-oplevelse, og man kommer bogstavelig talt ud af kroppen. Mange oplever smerter og mén efter fødslen, og det kan være svært at gøre noget ved, fordi man er så koncentreret om babyen. Men det er smaddervigtigt at gøre noget ved det og passe på sig selv og sin krop. Læs mere her.

Træning efter fødslen

Hvis du har en følelse af, at noget er galt, skal du ikke tøve med at kontakte din læge. Men langt de fleste almindelige efterfødsels problemer, findes der hjælp til. Kroppen har været spændt ud af sig selv, så der har været plads til livmoderen, og din hud har med stor sandsynlighed ikke kunnet følge med. Nogle kvinder forsøger sig med at træne almindeligt, når de er ovenpå fødslen, men oplever intet resultat. Men der findes faktisk specielle forløb for kvinder, som har særligt fokus på genoptræning efter fødsel. Se dem her. Der er ingen grund til at spæne derudaf i Fitness, når din krop først og fremmest trænger til at finde sig selv igen. Det kan et sådant forløb hjælpe dig med.

Undgå problemer senere i livet

Der findes også særlige forløb for kvinder, som har fokus på nogle af de mest almindelige problematikker, man oplever efter en fødsel. Dette kan for eksempel være bækkenbundstræning, fordi bækkenbunden ofte er slap. Ved at komme dette til livs, kan man forebygge at få vandladningsproblemer senere i livet. Generelt er der store chancer for at få brok, hvis man ikke hjælper sin krop med at restituere og komme til kræfter igen. Ved et sådant træningsforløb, er der selvfølgelig plads til de små, som godt må være med på sidelinjen eller i barnevognen. Dit moderskab skal ikke stå i vejen for, at du passer på den krop, der har skabt det lille vidunder.